© Corry & Hans
Corry & Hans
Kreta is het grootste eiland van Griekenland en het op vier na grootste in de Middenlandse zee (na Sicilië, Sardinië, Corsica en Cyprus). Het is een langwerpig eiland met een lengte van 260 km De breedte varieert van 60 km tot 12 km. Het heeft een totale oppervlakte van ruim 8.300 km2, het is daarmee groter dan Noord- en Zuid Holland bij elkaar. De hoofdstad van Kreta is Heraklion stad.
Kreta
20 - 27 mei 2022
Vrijdag 20 mei Om half 8 vertrokken vanaf Eindhoven Airport naar Heraklion op het Griekse eiland Kreta. Om kwart voor 12 Griekse tijd (+1) geland op Heraklion , waarna we de huurauto ( Fiat Panda ) hebben opgehaald en naar hotel Asterias Village Resort in Piskopiano gereden. We kwamen om half 1 aan en konden, na inchecken, direct op de kamer. Deze gaf een schitterend uitzicht over Chersonissos en de zee. Geluncht bij restaurant Antami , welke naast ons resort lag en daarna Piskopiano verkend en vervolgens via Koutouloufari naar Chersonissos gewandeld, een wandelingetje van 1,5 km. Via het strand en de grote winkelstraat naar het uitgaansgedeelte aan de haven gewandeld, waar het momenteel nog rustig was in afwachting van de grote groepen jeugd. Teruggewandeld naar ons resort en nadat we ons hadden opgefrist, vervolgens gegeten bij restaurant Gevsi in Piskopiano . Rond 9 uur kwamen we, vermoeid van de lange dag, terug in ons resort. Zaterdag 21 mei Om 8 uur opgestaan en na het ontbijt met de auto naar Spinalonga gereden, een mooie rit van 45 km door de bergen. Onderweg wat gedronken in een authentieke Taverne, waarna we met een boot vanuit het dorpje Spinalonga naar het gelijknamige eiland zijn gevaren. Nadat we het eiland, een voormalig Venetiaans fort en later Lepra kolonie, hadden verkend, teruggevaren en bij Taverne Spinalonga op het terras aan het water wat gedronken. Na nog een wandeling door het dorpje vervolgens teruggereden richting ons resort, waarbij we nog een tussenstop hebben gemaakt in Chersonissos . Nadat we ons hadden opgefrist in ons resort, zijn we rond 7 uur, op advies van een collega naar een restaurant in het dorpje Mochos gereden. Via een behoorlijk steile rit van 17 km kwamen we aan bij restaurant Pórtego, gelegen op het gezellige en mooie marktpleintje van Mochos . Nadat we lekker gegeten hadden, inclusief leuk gesprek met de ober, kwamen we om kwart over 10 thuis. Zondag 22 mei Op deze dag stond de Lassithi hoogvlakte op het programma. Deze hoogvlakte ligt tussen de Dhikti- en Selenaberg ingeklemd. De oppervlakte is circa 5x5 km en bekend vanwege de vele windmolens waarmee vroeger het water uit de grond werd gepompt. De rit van 40 km voerde ons wederom door Mochos en vervolgens langs schitterende vergezichten, waarbij we onderweg diverse malen gestopt zijn voor meerdere foto-momentjes. Op de top van de vlakte koffie gedronken. Vervolgens doorgereden naar Tzermiado , grootste dorp op de Lassithi vlakte, en het dorp rondgewandeld. Na een korte wandeling teruggegaan naar de auto, aangezien dit dorp ons niet kon bekoren. Hierna teruggegaan en onderweg de afslag naar het dorp Milatos gepakt. Dit dorp staat bekend dat het in 2 delen is opgesplitst: een deel ligt in het achterland en het andere gedeelte aan de kust. Bij de Taverne in het dorp nog een leuk gesprek gehad met een Bredase vrouw die al 37 jaar lang enkele maanden per jaar op Kreta woont. Na nog een rondje door de haven van Milatos , teruggereden naar ons resort waar we om half 5 aankwamen. Om half 8 gegeten bij Taverne Laini in 7 uur Koutouloufari en vervolgens verderop in de straat nog een koffie gepakt, waarna we om half 10 thuiskwamen. Maandag 23 mei Om half 10 naar Heraklion (Hoofd- en grootste stad van Kreta) gereden, op een afstand van 30 km van Piskopiano . We hadden gelezen dat hier ondermeer op maandag een markt is, vandaar dat we deze dag hadden uitgekozen. Midden in het centrum de auto in een parkeergarage gezet, waarbij we de sleutel moesten afgeven en de auto door het personeel de garage in werd gereden. Via een zijstraat kwamen we in de straat 1866 waar een soort markt was van de plaatselijke winkeliers. Volgens de navigatie zou dit de markt zijn, maar volgens ons klopte dit niet. De zoektocht naar de echte markt hebben wij vervolgens gestaakt. Vanaf de Bembo Fontein zijn we via de straat 1866 naar de Morosini Fontein gewandeld en koffie gedronken aan de voet van de fontein. Vervolgens via de 25th of August street, met zijn mooie neoclassicistische gebouwen naar Venetiaans voorbeeld naar de haven gelopen, waar de Koules Fortress een mooi aanblik in de zon bood. Na een wandeling over de verdedigingsmuur en bezoek aan het fort weer de 25th of August ingegaan en geluncht. Rond 4 uur teruggekomen bij ons resort, waarna we om kwart voor 5 naar Chersonissos wandelden en de haven bezocht en langs de uitgaansgelegenheden gelopen. Nadat we om 7 uur terugkwamen en ons opgefrist hadden, hebben we gegeten bij Taverne Emanuelle in Koutouloufari . Na afloop nog koffie gedronken bij Esperos in Koutouloufari , waarna we om kwart over 10 thuiskwamen. Dinsdag 24 mei Deze dag hadden we uitgezocht voor een bezoek aan Matala , een dorp wat bekend is vanwege met mooie strand met de krijtrotsen en in de jaren 60 een kleurrijk Hippiedorp. Dit dorp bevindt zich aan de zuidkant van het eiland, op een afstand van 93 km vanuit ons resort. Via Heraklion kwamen we, via een geheel ander landschap dan we gewend waren, ruim anderhalf uur later aan in Matala . Nadat we de auto geparkeerd hadden, als eerste koffie gedronken in de zon aan het water. Hierbij hadden we een goed uitzicht over de rotsen met de vele grotten en holen waar de hippies in de jaren 60 in verbleven. Vervolgens de diverse winkeltjes bezocht met overwegend hippie-artikelen en hierna de krijtrotsen beklommen om de grotten van dichtbij te bekijken. Op de terugweg nog geluncht in een heel klein dorpje, waarbij naast ons de enige andere gast lag te slapen. Hierna teruggereden naar Asterias Village Resort waar we om 5 uur aankwamen. Op het terras in de zon lekker geborreld en rond 7 uur naar Koutouloufari gewandeld en gegeten bij restaurant Mezes . Woensdag 25 mei Op deze reis mocht een bezoek aan het mooie plaatsje Agios Nicolaos niet ontbreken. Agios Nicolaos ligt op 45 km afstand van Piskopiano en op woensdag is daar de wekelijkse markt met streekproducten. Nadat we de auto hadden geparkeerd zijn we, via de markt naar beneden gelopen tot aan het binnenmeer Voulismeni , dat door hoge rotswanden wordt omringd, en vervolgens aan de oever van Voulismeni koffie gedronken bij Taverne Zygos . Hierna een flink stuk langs de haven gewandeld en vervolgens ook de winkelstraatjes bezocht. In de loop van de middag een wijntje gedronken bij ARC Cocktail en Espresso Bar , waar we een mooi uitzicht hadden over de omgeving. Na nog een wandeling door het stadje zijn we teruggereden naar ons resort waar we rond half 5 aankwamen. Lekker geborreld op ons terras in de middagzon waarna we rond half 8 hebben gegeten bij restaurant Antami in Piskopiano . Donderdag 26 mei Na het ontbijt zijn we naar het kleine, van oorsprong vissersdorpje Sisi , gereden op 25 km afstand van Piskopiano . Het haventje ligt in een inham en doet erg aan een fjord denken. Nadat we het dorpje verkend hadden, wat gedronken in het haventje bij Taverne Ormos en vervolgens langs de palmbomen richting het strand gewandeld. Vanwege het lekkere weer (>33 gr) een tijdje aan het strand gezeten en hierna wederom een terrasje aan het water opgezocht. Hierna richting huiswaarts gegaan en onderweg het dorp Malia aangedaan. Dit dorp is erg bekend en geliefd bij de Britse toeristen, wat ook te zien was aan het enorm aantal bars in het uitgaanscentrum van Malia . Vanuit Malia langs de kustlijn richting Chersonissos gereden, waarbij we in het dorpje Stalida (Stalis) nogmaals zijn gestopt en langs de kust gewandeld totdat we bij de pitoreske Taverne Romantic Corner uitkwamen. Op het terras van deze Taverne aan het water een wijntje gedronken en diverse Tapas gegeten. Vervolgens verder doorgereden naar Chersonissos gereden en daar nog enkele kadootjes voor de kleinkinderen gekocht, waarna we naar ons resort zijn gereden en om 4 uur thuiskwamen. Vanwege het goede weer hebben we onze zwemkleding aangetrokken en een duik in het zwembad genomen. Rond half 8 zijn we gaan eten in ons resort, waarbij het menu een buffet was. Na het eten de koffers alvast voor een deel ingepakt en vervolgens nog enkele drankjes op het balkon van onze kamer, waarbij de temperatuur nog steeds zeer aangenaam was. Vrijdag 27 mei Kwart voor 7 opgestaan en vervolgens, nadat we de koffers in de auto hadden gezet, zijn we om 8 uur gaan ontbijten. Na het ontbijt naar het vliegveld in Heraklion gereden en de huurauto ingeleverd, waarbij bleek dat we deze week met de huurauto in totaal 668 km hadden gereden. Om Half 1 Griekse tijd (+1) opgestegen vanuit Heraklion Airport en kwart voor 3 geland op Eindhoven Airport .