© Corry & Hans
Corry & Hans
Olten is een stad in het Zwitserse kanton Solothurn aan de Aare met circa 18.000 inwoners. Station Olten is een spoorwegknooppunt in Zwitserland en ligt per trein minder dan 30 minuten van de steden Zürich, Bern, Bazel en Luzern. De oudste documenten over Olten stammen uit het jaar 1201.
Zwitserland
16 - 22 september 2022
Vrijdag 16 september Om 10 voor 6 met de trein vanuit Breda vertrokken naar Arnhem om daar vervolgens om half 8 op te stappen op de Duitse Hogesnelheidslijn ICE richting Basel . Via Oberhausen , Duisburg , Dusseldorf en Keulen kwam ik om kwart over 10 aan in Frankfurt Flughafen . Na een korte koffiepauze vertrok om 10 voor 11 de ICE richting Basel . Via Mannheim , Karlsruhe , Baden-Baden , Offenburg en Freiburg reden we via Basel Bad Zwitserland binnen, en vervolgens om kwart voor 2 aangekomen in station Basel SBB . Na de lunch op station Basel en diverse foto-momentjes vervolgens de trein genomen richting Olten . Onderweg uitgestapt in Prattlen en na diverse opnames wederom op de trein gestapt naar Olten , waar ik om half 5 aankwam. Omdat het nog erg goed en helder weer was, nog een goed uur op het station gebleven en vervolgens naar het hotel gegaan. Bij aankomst ingechect in Hotel Olten , de koffer uitgepakt en opgefrist voor het eten. Na nog een drankje in het hotel, het centrum van Olten ingegaan, op zoek naar een restaurant. Na een rondje door het kleine centrum vervolgens gegeten in de Kirchgasse. Na het eten teruggegaan naar het hotel en op de kamer de foto’s van de dag overgezet en een back-up gemaakt. Zaterdag 17 september Vanwege de mindere weervoorspelling in noord en midden Zwitserland, gekozen om deze dag naar Kanton Ticino (Zuid Zwitserland) af te reizen. Om half 7 ontbeten en na het ontbijt de rugzak gepakt en om half 9 de trein naar Arth Goldau genomen. Hier overgestapt op de Intercity van 10 voor 10 naar Bellinzona . Veel meer mensen hadden het idee opgevat om naar het zuiden van Zwitserland af te reizen, aangezien het extreem druk was in de toch al extra lange trein. Alle zitplaatsen waren bezet en ook de gangpaden stonden overvol. Via de nieuwe en snelle Gotthard Basistunnel (spoortunnel van 57 km) kwamen we om kwart voor 11 aan in Bellinzona , hoofdstad van Kanton Ticino/Tessin en bekend van de 3 kastelen welke de stad rijk is. Na een korte koffie onderbreking en wat foto momenten op het perron, het station aan de zuidzijde verlaten en naar boven gelopen. Evenwijdig aan het station over de heuvelkam gewandeld, met een mooi uitzicht over Bellinzona en haar kastelen, naar de noordzijde van het station. Ter hoogte van de opstelsporen afgedaald en onder het spoor door naar de opstelsporen gegaan. Vervolgens nog een bezoek gebracht aan de opstelplaats van de SBB reparatie loods, waar deze keer nagenoeg geen reparaties opgesteld stonden. Hierna teruggegaan naar het station en om kwart over 1 de trein genomen naar Chiasso , via de Ceneri Basistunnel en het altijd zonnig uitziende Lugano. In Chiasso de gebruikelijke ronde gemaakt, inclusief rondgang langs de lok. opstelplaats en daarna in het centrum van Chiasso geluncht. Na nog wat foto momentjes op het station van Chiasso , rond 4 uur de trein terug genomen naar Bellinzona . Om kwart over 5 ingestapt in de trein van de Südostbahn , welke via het “oude” Gotthard traject (niet via de veel snellere Gotthard Basistunnel ) naar Arth Goldau reed. Om kwart over 7 de trein vanuit Arth Goldau de trein naar Olten genomen welke via Luzern reed. Om half 9 aangekomen in Olten . Zondag 18 september Aangezien op zondag vanaf 8 uur ontbeten kon worden, pas om 9 uur de trein naar Zürich genomen. Op Zürich Hauptbahnhof , grootste station van Zwitserland met een shopville van >180 winkels en op 3 niveau’s rijdende treinen, was het een fikse drukte met aankomende en vertrekkende reizigers. Na diverse fotomomenten en koffie onderbreking de trein naar het verderop gelegen Zürich Hartbrücke gegaan. Om kwart over 11 ingestapt op de trein naar Brugg . Hier wat foto’s gemaakt op het station en directe omgeving. Aangezien het op zondag erg rustig en stil was, het idee opgevat om nog naar Chur , hoofdstad van het Kanton Graubunden , te gaan. Rond half 1 teruggegaan naar Zürich en daarna de intercity naar het 120 km verder gelegen Chur genomen. De rit voerde langs de overs van de Zürichsee en vervolgens Walensee . Kwart voor 3 aangekomen in Chur en na wat foto-momenten op het station, voornamelijk van de treinen van de Rhätische Bahn , de stad ingegaan waar op dat moment het Buskers Chur Festival gaande was. Op veel plaatsen in het centrum waren podia ingericht met optredens van uiteenlopende straat kunstenaars op gebied van zang, dans, acrobatiek en clowns. Bij een van de optredens op een terras wat gedronken, genietend van de zon, muziek en entourage. Na nog wat gegeten te hebben bij een van de etensstands, om kwart voor 5 weer de trein naar Zürich genomen en daar overgestapt op de trein naar Olten , waar ik om half 7 aankwam. Maandag 19 september Planning van de dag was een bezoek aan de BLS-Bahn met de steden Thun , Spiez en Brig . Vanuit Olten via Bern om half 10 aangekomen in Thun . Na diverse fotomomentjes de stad ingegaan en een bezoek gebracht aan het warenhuis Schauffelberger of er nog nieuwe speciale Zwitserse modeltreinen waren. Hierna wat inkopen gedaan voor onderweg en vervolgens een koffiepauze genomen. Teruggegaan naar het station en ingestapt in de trein van half 11 naar Spiez . Na nog wat fotograferen op de perrons van Spiez en koffiepauze, de trein genomen en kwart over 12 aangekomen in Brig , Hoofdstad van Kanton Wallis/Valais . Na wat foto’s op het station van Brig vervolgens de stad ingegaan waar de terrassen op de Stadplatz, vanwege het hele goede zonnige weer, flink bezet waren. Na een bezoek aan het Stockalper Paleis verder door het centrum gedoold en vervolgens afgeslagen naar het Erlebnispfad en deze gevolgd, met bovenaan een mooi uitzichtpunt over het station van Brig . De wandelpad naar boven was op diverse plaatsen behoorlijk steil, maar aangekomen bij het uitzichtpunt was de steile wandeling meer dan de moeite waard. Via het noordportaal van de Simplontunnel afgedaald en naar het station gewandeld. Op het station nog een versnapering voor in de trein gehaald en vervolgens de trein van 16:50 naar Spiez genomen. Na nog een kort moment in Spiez om 6 uur de trein genomen naar Thun en vervolgens gegeten bij Ristorante Primavera in de Obere Hauptgasse. Om half 8 in Thun de trein genomen die via Bern om half 9 aankwam in Olten . Dinsdag 20 september Wederom om half 7 ontbeten en hierna om 07:48 de trein naar Basel genomen. Na aankomst wat gefotografeerd en daarna doorgereisd naar Basel Bad. Na verloop van tijd wederom teruggereisd naar Basel SBB en om 10 uur naar Muttenz doorgegaan. Hier ondermeer ook op het terrein van de SBB diverse foto’s gemaakt van onder andere de opgestelde treinen. Rond 11 uur doorgereden naar Prattlen , waar op dat moment al diverse fotografen aanwezig waren. Geluncht in Prattlen en rond kwart voor 3 weer teruggegaan naar Olten en vervolgens nog een uurtje op het station gebleven. Hierna naar het hotel gegaan en ‘s-avonds Olten ingegaan en gegeten bij Taverne zum Kreuz . Na nog een drankje, rond 10 uur terug gegaan naar het hotel. Woensdag 21 september Na het ontbijt met de Intercity naar Zürich gegaan en overgestapt op de ICE naar Chur . Wederom via het mooie traject langs de oevers van de Zürichsee en vervolgens Walensee , rond half 10 aangekomen in Chur . Na een kop koffie gedronken te hebben, vertrok om 10 uur de trein van de Rhätische bahn via de beroemde Albula lijn richting Sankt Moritz . Het 67 km traject tussen Thusis en Sankt Moritz is zo uniek dat deze lijn sinds 2008 onderdeel uitmaakt van de Unesco Erfgoedlijst . Om 12 uur aangekomen in Sankt Moritz , en na een lunch in het restaurant naast het station, een stukje gewandeld langs de Sankt Moritzersee . Hierna via de tunnel naar het dorpscentrum gegaan vervolgens een ronde door het centrum gewandeld. Om 2 uur vertrokken uit Sankt Moritz en onderweg in Fillisur overgestapt op de trein naar Davos . Nadat ik om half 4 aankwam in Davos eerst wat gaan drinken en eten bij de Coop aan de overkant van het station. Hierna een wandeling in de omgeving gemaakt met een mooi uitzicht over de bergen en Davos . Om 17:06 vertrokken vanuit Davos naar Landquart , waar ik om 10 voor half 7 overstapte op de Intercity naar Zürich . Om half 8 aangekomen in Zürich en vervolgens de trein naar Olten genomen. Vanwege de lange en vermoeide dag ontbrak de zin om nog naar een restaurant in het centrum te gaan, dus op het station een pasta maaltijd gekocht en deze in het hotel opgegeten. Donderdag 22 september 6 uur uit bed en kwart voor 7 ontbijt. Hierna de koffer verder ingepakt en rond 8 uur naar het station van Olten gegaan. Om 09:12 de trein naar Basel gepakt en onderweg in Muttenz uitgestapt. Rond 10 uur nog even naar Prattlen gegaan en daar wederom diverse fotografen tegengekomen. Om half 1 de trein naar Basel genomen en op het station een pizza gegeten, waarna om kwart over 1 de ICE vertrok naar Frankfurt Flughafen . Om 4 uur aangekomen in Frankfurt Flughafen en na en terrasje vertrok om kwart voor 5 de ICE naar Amsterdam. Na een wederom een relaxte rit kwam ik om half 8 aan in Arnhem. Nadat ik een versnapering had gehaald, vertrok om 8 uur de Intercity richting Breda, waar ik om 10 over 9 aankwam. Totaal 3130 km gereden, met 46 treinen gereden en in 21 verschillende steden geweest.
Slideshow Slideshow
Olten is een stad in het Zwitserse kanton Solothurn aan de Aare met circa 18.000 inwoners. Station Olten is een spoorwegknooppunt in Zwitserland en ligt per trein minder dan 30 minuten van de steden Zürich, Bern, Bazel en Luzern. De oudste documenten over Olten stammen uit het jaar 1201.
Zwitserland
Corry & Hans
16 - 22 september 2022
www.corry-hans.nl
Vrijdag 16 september Om 10 voor 6 met de trein vanuit Breda vertrokken naar Arnhem om daar vervolgens om half 8 op te stappen op de Duitse Hogesnelheidslijn ICE richting Basel . Via Oberhausen , Duisburg , Dusseldorf en Keulen kwam ik om kwart over 10 aan in Frankfurt Flughafen . Na een korte koffiepauze vertrok om 10 voor 11 de ICE richting Basel . Via Mannheim , Karlsruhe , Baden-Baden , Offenburg en Freiburg reden we via Basel Bad Zwitserland binnen, en vervolgens om kwart voor 2 aangekomen in station Basel SBB . Na de lunch op station Basel en diverse foto-momentjes vervolgens de trein genomen richting Olten . Onderweg uitgestapt in Prattlen en na diverse opnames wederom op de trein gestapt naar Olten , waar ik om half 5 aankwam. Omdat het nog erg goed en helder weer was, nog een goed uur op het station gebleven en vervolgens naar het hotel gegaan. Bij aankomst ingechect in Hotel Olten , de koffer uitgepakt en opgefrist voor het eten. Na nog een drankje in het hotel, het centrum van Olten ingegaan, op zoek naar een restaurant. Na een rondje door het kleine centrum vervolgens gegeten in de Kirchgasse. Na het eten teruggegaan naar het hotel en op de kamer de foto’s van de dag overgezet en een back-up gemaakt. Zaterdag 17 september Vanwege de mindere weervoorspelling in noord en midden Zwitserland, gekozen om deze dag naar Kanton Ticino (Zuid Zwitserland) af te reizen. Om half 7 ontbeten en na het ontbijt de rugzak gepakt en om half 9 de trein naar Arth Goldau genomen. Hier overgestapt op de Intercity van 10 voor 10 naar Bellinzona . Veel meer mensen hadden het idee opgevat om naar het zuiden van Zwitserland af te reizen, aangezien het extreem druk was in de toch al extra lange trein. Alle zitplaatsen waren bezet en ook de gangpaden stonden overvol. Via de nieuwe en snelle Gotthard Basistunnel (spoortunnel van 57 km) kwamen we om kwart voor 11 aan in Bellinzona , hoofdstad van Kanton Ticino/Tessin en bekend van de 3 kastelen welke de stad rijk is. Na een korte koffie onderbreking en wat foto momenten op het perron, het station aan de zuidzijde verlaten en naar boven gelopen. Evenwijdig aan het station over de heuvelkam gewandeld, met een mooi uitzicht over Bellinzona en haar kastelen, naar de noordzijde van het station. Ter hoogte van de opstelsporen afgedaald en onder het spoor door naar de opstelsporen gegaan. Vervolgens nog een bezoek gebracht aan de opstelplaats van de SBB reparatie loods, waar deze keer nagenoeg geen reparaties opgesteld stonden. Hierna teruggegaan naar het station en om kwart over 1 de trein genomen naar Chiasso , via de Ceneri Basistunnel en het altijd zonnig uitziende Lugano. In Chiasso de gebruikelijke ronde gemaakt, inclusief rondgang langs de lok. opstelplaats en daarna in het centrum van Chiasso geluncht. Na nog wat foto momentjes op het station van Chiasso , rond 4 uur de trein terug genomen naar Bellinzona . Om kwart over 5 ingestapt in de trein van de Südostbahn , welke via het “oude” Gotthard traject (niet via de veel snellere Gotthard Basistunnel ) naar Arth Goldau reed. Om kwart over 7 de trein vanuit Arth Goldau de trein naar Olten genomen welke via Luzern reed. Om half 9 aangekomen in Olten . Zondag 18 september Aangezien op zondag vanaf 8 uur ontbeten kon worden, pas om 9 uur de trein naar Zürich genomen. Op Zürich Hauptbahnhof , grootste station van Zwitserland met een shopville van >180 winkels en op 3 niveau’s rijdende treinen, was het een fikse drukte met aankomende en vertrekkende reizigers. Na diverse fotomomenten en koffie onderbreking de trein naar het verderop gelegen Zürich Hartbrücke gegaan. Om kwart over 11 ingestapt op de trein naar Brugg . Hier wat foto’s gemaakt op het station en directe omgeving. Aangezien het op zondag erg rustig en stil was, het idee opgevat om nog naar Chur , hoofdstad van het Kanton Graubunden , te gaan. Rond half 1 teruggegaan naar Zürich en daarna de intercity naar het 120 km verder gelegen Chur genomen. De rit voerde langs de overs van de Zürichsee en vervolgens Walensee . Kwart voor 3 aangekomen in Chur en na wat foto-momenten op het station, voornamelijk van de treinen van de Rhätische Bahn , de stad ingegaan waar op dat moment het Buskers Chur Festival gaande was. Op veel plaatsen in het centrum waren podia ingericht met optredens van uiteenlopende straat kunstenaars op gebied van zang, dans, acrobatiek en clowns. Bij een van de optredens op een terras wat gedronken, genietend van de zon, muziek en entourage. Na nog wat gegeten te hebben bij een van de etensstands, om kwart voor 5 weer de trein naar Zürich genomen en daar overgestapt op de trein naar Olten , waar ik om half 7 aankwam. Maandag 19 september Planning van de dag was een bezoek aan de BLS-Bahn met de steden Thun , Spiez en Brig . Vanuit Olten via Bern om half 10 aangekomen in Thun . Na diverse fotomomentjes de stad ingegaan en een bezoek gebracht aan het warenhuis Schauffelberger of er nog nieuwe speciale Zwitserse modeltreinen waren. Hierna wat inkopen gedaan voor onderweg en vervolgens een koffiepauze genomen. Teruggegaan naar het station en ingestapt in de trein van half 11 naar Spiez . Na nog wat fotograferen op de perrons van Spiez en koffiepauze, de trein genomen en kwart over 12 aangekomen in Brig , Hoofdstad van Kanton Wallis/Valais . Na wat foto’s op het station van Brig vervolgens de stad ingegaan waar de terrassen op de Stadplatz, vanwege het hele goede zonnige weer, flink bezet waren. Na een bezoek aan het Stockalper Paleis verder door het centrum gedoold en vervolgens afgeslagen naar het Erlebnispfad en deze gevolgd, met bovenaan een mooi uitzichtpunt over het station van Brig . De wandelpad naar boven was op diverse plaatsen behoorlijk steil, maar aangekomen bij het uitzichtpunt was de steile wandeling meer dan de moeite waard. Via het noordportaal van de Simplontunnel afgedaald en naar het station gewandeld. Op het station nog een versnapering voor in de trein gehaald en vervolgens de trein van 16:50 naar Spiez genomen. Na nog een kort moment in Spiez om 6 uur de trein genomen naar Thun en vervolgens gegeten bij Ristorante Primavera in de Obere Hauptgasse. Om half 8 in Thun de trein genomen die via Bern om half 9 aankwam in Olten . Dinsdag 20 september Wederom om half 7 ontbeten en hierna om 07:48 de trein naar Basel genomen. Na aankomst wat gefotografeerd en daarna doorgereisd
Slideshow Slideshow