Olten
is
een
stad
in
het
Zwitserse
kanton
Solothurn
aan
de
Aare
met
circa
18.000
inwoners.
Station
Olten
is
een
spoorwegknooppunt
in
Zwitserland
en
ligt
per
trein
minder
dan
30
minuten
van
de
steden
Zürich,
Bern,
Bazel
en
Luzern.
De
oudste
documenten
over
Olten
stammen uit het jaar 1201.
16 - 22 september 2022
www.corry-hans.nl
Vrijdag 16 september
Om
10
voor
6
met
de
trein
vanuit
Breda
vertrokken
naar
Arnhem
om
daar
vervolgens
om
half
8
op
te
stappen
op
de
Duitse
Hogesnelheidslijn
ICE
richting
Basel
.
Via
Oberhausen
,
Duisburg
,
Dusseldorf
en
Keulen
kwam
ik
om
kwart
over
10
aan
in
Frankfurt
Flughafen
.
Na
een
korte
koffiepauze
vertrok
om
10
voor
11
de
ICE
richting
Basel
.
Via
Mannheim
,
Karlsruhe
,
Baden-Baden
,
Offenburg
en
Freiburg
reden
we
via
Basel
Bad
Zwitserland
binnen,
en
vervolgens
om
kwart
voor
2
aangekomen
in
station
Basel
SBB
.
Na
de
lunch
op
station
Basel
en
diverse
foto-momentjes
vervolgens
de
trein
genomen
richting
Olten
.
Onderweg
uitgestapt
in
Prattlen
en
na
diverse
opnames
wederom
op
de
trein
gestapt
naar
Olten
,
waar
ik
om
half
5
aankwam.
Omdat
het
nog
erg
goed
en
helder
weer
was,
nog
een
goed
uur
op
het
station
gebleven
en
vervolgens
naar
het
hotel
gegaan.
Bij
aankomst
ingechect
in
Hotel
Olten
,
de
koffer
uitgepakt
en
opgefrist
voor
het
eten.
Na
nog
een
drankje
in
het
hotel,
het
centrum
van
Olten
ingegaan,
op
zoek
naar
een
restaurant.
Na
een
rondje
door
het
kleine
centrum
vervolgens
gegeten
in
de
Kirchgasse.
Na
het
eten
teruggegaan
naar
het
hotel
en
op
de
kamer
de foto’s van de dag overgezet en een back-up gemaakt.
Zaterdag 17 september
Vanwege
de
mindere
weervoorspelling
in
noord
en
midden
Zwitserland,
gekozen
om
deze
dag
naar
Kanton
Ticino
(Zuid
Zwitserland) af te reizen.
Om
half
7
ontbeten
en
na
het
ontbijt
de
rugzak
gepakt
en
om
half
9
de
trein
naar
Arth
Goldau
genomen.
Hier
overgestapt
op
de
Intercity
van
10
voor
10
naar
Bellinzona
.
Veel
meer
mensen
hadden
het
idee
opgevat
om
naar
het
zuiden
van
Zwitserland
af
te
reizen,
aangezien
het
extreem
druk
was
in
de
toch
al
extra
lange
trein.
Alle
zitplaatsen
waren
bezet
en
ook
de
gangpaden
stonden
overvol.
Via
de
nieuwe
en
snelle
Gotthard
Basistunnel
(spoortunnel
van
57
km)
kwamen
we
om
kwart
voor
11
aan
in
Bellinzona
,
hoofdstad
van
Kanton
Ticino/Tessin
en
bekend
van
de
3
kastelen
welke
de
stad
rijk
is.
Na
een
korte
koffie
onderbreking
en
wat
foto
momenten
op
het
perron,
het
station
aan
de
zuidzijde
verlaten
en
naar
boven
gelopen.
Evenwijdig
aan
het
station
over
de
heuvelkam
gewandeld,
met
een
mooi
uitzicht
over
Bellinzona
en
haar
kastelen,
naar
de
noordzijde
van
het
station.
Ter
hoogte
van
de
opstelsporen
afgedaald
en
onder
het
spoor
door
naar
de
opstelsporen
gegaan.
Vervolgens
nog
een
bezoek
gebracht
aan
de
opstelplaats
van
de
SBB
reparatie
loods,
waar
deze
keer
nagenoeg
geen
reparaties
opgesteld
stonden.
Hierna
teruggegaan
naar
het
station
en
om
kwart
over
1
de
trein
genomen
naar
Chiasso
,
via
de
Ceneri
Basistunnel
en
het
altijd
zonnig
uitziende
Lugano.
In
Chiasso
de
gebruikelijke
ronde
gemaakt,
inclusief
rondgang
langs
de
lok.
opstelplaats
en
daarna
in
het
centrum
van
Chiasso
geluncht.
Na
nog
wat
foto
momentjes
op
het
station
van
Chiasso
,
rond
4
uur
de
trein
terug
genomen
naar
Bellinzona
.
Om
kwart
over
5
ingestapt
in
de
trein
van
de
Südostbahn
,
welke
via
het
“oude”
Gotthard
traject
(niet
via
de
veel
snellere
Gotthard
Basistunnel
)
naar
Arth
Goldau
reed.
Om
kwart
over
7
de
trein
vanuit
Arth
Goldau
de
trein
naar
Olten
genomen
welke
via
Luzern
reed. Om half 9 aangekomen in
Olten
.
Zondag 18 september
Aangezien
op
zondag
vanaf
8
uur
ontbeten
kon
worden,
pas
om
9
uur
de
trein
naar
Zürich
genomen.
Op
Zürich
Hauptbahnhof
,
grootste
station
van
Zwitserland
met
een
shopville
van
>180
winkels
en
op
3
niveau’s
rijdende
treinen,
was
het
een
fikse
drukte
met
aankomende
en
vertrekkende
reizigers.
Na
diverse
fotomomenten
en
koffie
onderbreking
de
trein
naar
het
verderop
gelegen
Zürich
Hartbrücke
gegaan.
Om
kwart
over
11
ingestapt
op
de
trein
naar
Brugg
.
Hier
wat
foto’s
gemaakt
op
het
station
en
directe
omgeving.
Aangezien
het
op
zondag
erg
rustig
en
stil
was,
het
idee
opgevat
om
nog
naar
Chur
,
hoofdstad
van
het
Kanton
Graubunden
,
te
gaan.
Rond
half
1
teruggegaan
naar
Zürich
en
daarna
de
intercity
naar
het
120
km
verder
gelegen
Chur
genomen.
De
rit
voerde
langs
de
overs
van
de
Zürichsee
en
vervolgens
Walensee
.
Kwart
voor
3
aangekomen
in
Chur
en
na
wat
foto-momenten
op
het
station,
voornamelijk
van
de
treinen
van
de
Rhätische
Bahn
,
de
stad
ingegaan
waar
op
dat
moment
het
Buskers
Chur
Festival
gaande
was.
Op
veel
plaatsen
in
het
centrum
waren
podia
ingericht
met
optredens
van
uiteenlopende
straat
kunstenaars
op
gebied
van
zang,
dans,
acrobatiek
en
clowns.
Bij
een
van
de
optredens
op
een
terras
wat
gedronken,
genietend
van
de
zon,
muziek
en
entourage.
Na
nog
wat
gegeten
te
hebben
bij
een
van
de
etensstands,
om
kwart
voor
5
weer
de
trein
naar
Zürich
genomen
en
daar
overgestapt
op
de
trein
naar
Olten
,
waar
ik
om
half
7 aankwam.
Maandag 19 september
Planning
van
de
dag
was
een
bezoek
aan
de
BLS-Bahn
met
de
steden
Thun
,
Spiez
en
Brig
.
Vanuit
Olten
via
Bern
om
half
10
aangekomen
in
Thun
.
Na
diverse
fotomomentjes
de
stad
ingegaan
en
een
bezoek
gebracht
aan
het
warenhuis
Schauffelberger
of
er
nog
nieuwe
speciale
Zwitserse
modeltreinen
waren.
Hierna
wat
inkopen
gedaan
voor
onderweg
en
vervolgens
een
koffiepauze
genomen.
Teruggegaan
naar
het
station
en
ingestapt
in
de
trein
van
half
11
naar
Spiez
.
Na
nog
wat
fotograferen
op
de
perrons
van
Spiez
en
koffiepauze,
de
trein
genomen
en
kwart
over
12
aangekomen
in
Brig
,
Hoofdstad
van
Kanton
Wallis/Valais
.
Na
wat
foto’s
op
het
station
van
Brig
vervolgens
de
stad
ingegaan
waar
de
terrassen
op
de
Stadplatz,
vanwege
het
hele
goede
zonnige
weer,
flink
bezet
waren.
Na
een
bezoek
aan
het
Stockalper
Paleis
verder
door
het
centrum
gedoold
en
vervolgens
afgeslagen
naar
het
Erlebnispfad
en
deze
gevolgd,
met
bovenaan
een
mooi
uitzichtpunt
over
het
station
van
Brig
.
De
wandelpad
naar
boven
was
op
diverse
plaatsen
behoorlijk
steil,
maar
aangekomen
bij
het
uitzichtpunt
was
de
steile
wandeling
meer
dan
de
moeite
waard.
Via
het
noordportaal
van
de
Simplontunnel
afgedaald
en
naar
het
station
gewandeld.
Op
het
station
nog
een
versnapering
voor
in
de
trein
gehaald
en
vervolgens
de
trein
van
16:50
naar
Spiez
genomen.
Na
nog
een
kort
moment
in
Spiez
om
6
uur
de
trein
genomen
naar
Thun
en
vervolgens
gegeten
bij
Ristorante
Primavera
in
de
Obere
Hauptgasse.
Om
half
8
in
Thun
de
trein
genomen
die
via
Bern
om
half 9 aankwam in
Olten
.
Dinsdag 20 september
Wederom
om
half
7
ontbeten
en
hierna
om
07:48
de
trein
naar
Basel
genomen.
Na
aankomst
wat
gefotografeerd
en
daarna
doorgereisd