© Corry & Hans
Corry & Hans
Praag is de hoofdstad en grootste stad van de Centraal-Europese Republiek Tsjechië. De officiële naam is hlavni mesto Praha, wat hoofdstad Praag betekend. Praag wordt als een van de mooiste steden van Europa beschouwd. De gouden stad zoals een van de bijnamen van Praag luidt, ligt aan de rivier de Moldau. Gedurende het bestaan van Tsjecho-Slowakije van 1918 tot en met 1992 was Praag de hoofdstad van deze natie.
Praag
15 t/m 18 april 2022
Vrijdag 15 april Kwart over 4 vertrokken voor de rit van ruim 900 km naar de Tsjechische hoofdstad Praag . De reis voerde ons via Venlo , Keulen , Frankfurt am Main , Nürenberg en Plzen naar Praag . Rond half 8, na 350 km, gestopt voor een koffiepauze in de buurt van Frankfurt an Main. De volgende tussenstop was na 600 km op de A3 bij Steigerwald Süd. Om 14:00 uur aangekomen in Praag waar we werden opgewacht door Jack. Na een sightseeing per auto langs ondermeer het kasteel en verschillende andere delen van het centrum, kwamen we aan bij hotel Unitas . Nadat we hadden ingechect en de koffer op de kamer gezet, zijn we direct doorgereden naar het appartement van Jack, Katerina en Olivia. De rest van de middag bij hun doorgebracht, waarbij ik van Katerina nog een typisch tsjechisch Paaskado heb gekregen, een Pomlazka . Om 7 uur afscheid genomen en per fiets, langs de Moldau en de Praha Zoo naar ons hotel gereden, een ritje van ongeveer 3 kwartier. Nadat we ons opgefrist hadden in de hotelkamer zijn we de stad ingewandeld en via de Staromestske namesti (oudste plein uit de 10e eeuw) met de bekende Astronomische klok , naar de Celetna gewandeld en vervolgens gegeten bij Restaurant U Templaru Celetna. Rond kwart over 10 teruggekomen bij het hotel. Zaterdag 16 april Half 8 opgestaan en na het uitgebreide ontbijt zijn we de stad ingegaan. Via de winkelstraat Rijna 12 en de winkelboulevard Wencelausplein naar het Narodni Museum gewandeld. Over de Paasmarkt langs de overkant van het Wencelausplein richting Na Prikope gegaan. Op het eind van deze straat kwamen we op een plein met zicht op de Prasná Braná en naastgelegen Opera Obecni Dum . Op de Namesti Republiky het grote shoppingcentrum Palladium bezocht en op de bovenste verdieping koffie gedronken. Daarna over de Celetná en via het centrale plein Staromestske Námetski en aanliggende straatjes kwamen we aan bij ons hotel. Na een korte opfrissing naar de Karelsbrug gewandeld en na diverse foto’s Karlova straat ingegaan tot aan Staromestske Námetski . Onderweg geluncht en daarna met Jack, Katerina en Olivia naar het Kasteel gegaan. Na de Karelsbrug de tram genomen en vervolgens de kabelbaan naar de tuinen van het kasteel gereden en daar de Petrinka Rozhledna (mini Eiffeltoren) beklommen, vanwaar we een schitterend uitzicht hadden over Praag . Terug gewandeld en onderweg nog een terrasje gepakt waarna we omstreeks 7 uur weer in het centrum aankwamen waar onze wegen kruisten en wij naar ons hotel gingen om ons op te frissen voor het eten. Via het drukke en gezellige centrum naar Celetná gewandeld en gegeten bij Joy Burger Bar. Zondag 17 april Wederom om 8 uur ontbeten en hierna de fiets gepakt voor een ochtendtour door de stad. Via Pariski street (P.C. Hoofdstraat van Praag), Centraal station met mooie koepelschilderingen, langs het Narodni Museum en vervolgens koffie gedronken op het Wencelausplein . Op weg naar ons hotel nog de Havelske Trziste (Historische markt met lokale producten) bezocht. Om 1 uur afgesproken met Jack en Katerina voor een bezoek aan het kasteel. Vanaf de Karelsbrug de tram genomen naar het kasteel. Na een bezoek aan het kasteel, inclusief Paasmarkt op het binnenplein en terrasje in de zon, naar beneden gelopen waar we vervolgens de tram hebben genomen naar Dancing House . Katerina en Jack hadden eerder aangegeven dat een bezoek aan Kavarna Slavia , vanwege de rijke historie van dit koffiehuis, niet mocht ontbreken. Hier koffie en gebak gegeten, waarna we vervolgens omstreeks 5 uur afscheid namen en wij naar ons hotel terug wandelden om ons op te frissen voor het eten. Hierna wederom het centrum ingegaan en gegeten, waarna we om 9 uur vermoeid op de kamer aankwamen. Maandag 18 april Om half 8 ontbeten en nadat we de koffers hadden ingepakt en uitgechect kwam Jack ons om 9 uur ophalen om de auto bij zijn appartement op te halen. Na nog een koffie zijn we door Jack terug begeleid naar ons hotel om de fietsen op te halen, waarna we om 11 uur vertrokken richting huis. Onderweg was er, vanwege 2e Paasdag nagenoeg geen vrachtverkeer op de weg. Onze navigatie had nog een toeristische route bedacht waardoor we vanaf Koblenz een fiks deel langs de diverse dorpjes van de Rijn hebben gereden. Om tien voor half 9 thuis aangekomen.
Slideshow Slideshow
Stedentrip
Praag
Corry & Hans
15 t/m 18 april 2022
www.corry-hans.nl
Vrijdag 15 april Kwart over 4 vertrokken voor de rit van ruim 900 km naar de Tsjechische hoofdstad Praag . De reis voerde ons via Venlo , Keulen , Frankfurt am Main , Nürenberg en Plzen naar Praag . Rond half 8, na 350 km, gestopt voor een koffiepauze in de buurt van Frankfurt an Main. De volgende tussenstop was na 600 km op de A3 bij Steigerwald Süd. Om 14:00 uur aangekomen in Praag waar we werden opgewacht door Jack. Na een sightseeing per auto langs ondermeer het kasteel en verschillende andere delen van het centrum, kwamen we aan bij hotel Unitas . Nadat we hadden ingechect en de koffer op de kamer gezet, zijn we direct doorgereden naar het appartement van Jack, Katerina en Olivia. De rest van de middag bij hun doorgebracht, waarbij ik van Katerina nog een typisch tsjechisch Paaskado heb gekregen, een Pomlazka . Om 7 uur afscheid genomen en per fiets, langs de Moldau en de Praha Zoo naar ons hotel gereden, een ritje van ongeveer 3 kwartier. Nadat we ons opgefrist hadden in de hotelkamer zijn we de stad ingewandeld en via de Staromestske namesti (oudste plein uit de 10e eeuw) met de bekende Astronomische klok , naar de Celetna gewandeld en vervolgens gegeten bij Restaurant U Templaru Celetna. Rond kwart over 10 teruggekomen bij het hotel. Zaterdag 16 april Half 8 opgestaan en na het uitgebreide ontbijt zijn we de stad ingegaan. Via de winkelstraat Rijna 12 en de winkelboulevard Wencelausplein naar het Narodni Museum gewandeld. Over de Paasmarkt langs de overkant van het Wencelausplein richting Na Prikope gegaan. Op het eind van deze straat kwamen we op een plein met zicht op de Prasná Braná en naastgelegen Opera Obecni Dum . Op de Namesti Republiky het g r o t e s h o p p i n g c e n t r u m Palladium bezocht en op de bovenste verdieping koffie gedronken. Daarna over de Celetná en via het centrale plein Staromestske Námetski en aanliggende straatjes kwamen we aan bij ons hotel. Na een korte opfrissing naar de Karelsbrug gewandeld en na diverse foto’s Karlova straat ingegaan tot aan Staromestske Námetski . Onderweg geluncht en daarna met Jack, Katerina en Olivia naar het Kasteel gegaan. Na de Karelsbrug de tram genomen en vervolgens de kabelbaan naar de tuinen van het kasteel gereden en daar de Petrinka Rozhledna (mini Eiffeltoren) beklommen, vanwaar we een schitterend uitzicht hadden over Praag . Terug gewandeld en onderweg nog een terrasje gepakt waarna we omstreeks 7 uur weer in het centrum aankwamen waar onze wegen kruisten en wij naar ons hotel gingen om ons op te frissen voor het eten. Via het drukke en gezellige centrum naar Celetná gewandeld en gegeten bij Joy Burger Bar. Zondag 17 april Wederom om 8 uur ontbeten en hierna de fiets gepakt voor een ochtendtour door de stad. Via Pariski street (P.C. Hoofdstraat van Praag), Centraal station met mooie koepelschilderingen, langs het Narodni Museum en vervolgens koffie gedronken op het Wencelausplein . Op weg naar ons hotel nog de Havelske Trziste (Historische markt met lokale producten) bezocht. Om 1 uur afgesproken met Jack en Katerina voor een bezoek aan het kasteel. Vanaf de Karelsbrug de tram genomen naar het kasteel. Na een bezoek aan het kasteel, inclusief Paasmarkt op het binnenplein en terrasje in de zon, naar beneden gelopen waar we vervolgens de tram hebben genomen naar Dancing House . Katerina en Jack hadden eerder aangegeven dat een bezoek aan Kavarna Slavia , vanwege de rijke historie van dit koffiehuis, niet mocht ontbreken. Hier koffie en gebak gegeten, waarna we vervolgens omstreeks 5 uur afscheid namen en wij naar ons hotel terug wandelden om ons op te frissen voor het eten. Hierna wederom het centrum ingegaan en gegeten, waarna we om 9 uur vermoeid op de kamer aankwamen. Maandag 18 april Om half 8 ontbeten en nadat we de koffers hadden ingepakt en uitgechect kwam Jack ons om 9 uur ophalen om de auto bij zijn appartement op te halen. Na nog een koffie zijn we door Jack terug begeleid naar ons hotel om de fietsen op te halen, waarna we om 11 uur vertrokken richting huis. Onderweg was er, vanwege 2e Paasdag nagenoeg geen vrachtverkeer op de weg. Onze navigatie had nog een toeristische route bedacht waardoor we vanaf Koblenz een fiks deel langs de diverse dorpjes van de Rijn hebben gereden. Om tien voor half 9 thuis aangekomen.