Kos is een eiland in het oosten van de Egeïsche Zee, dat tot Griekenland behoort. Kos is het op twee na grootste eiland van de Dodekanesos, de Twaalf Eilanden. De hoofdstad van het eiland is de gelijknamige plaats Kos, aan het noordoosten van het eiland. De oppervlakte is van Kos is 295 km2, waarbij de grootste lengte 45 km is en de grootste breedte 11 km.
Kos
Vanwege ons 40-jarig huwelijk hadden we een reis voor ons gezin van 9 personen geboekt naar Blue Lagoon Resort op het Griekse eiland Kos . Oorspronkelijk waren we al in 2021 40-jaar getrouwd, maar vanwege de diverse Corona maatregelen hebben we deze vakantie een jaar uitgesteld. Zondag 24 juli Om half 10 vertrokken vanuit Breda naar Eindhoven Airport . Vanwege de extreme drukte op de luchthavens waren we best bezorgd voor extreem lange wachtrijen, vooral voor de kleinkinderen. Nadat we de auto’s hadden geparkeerd nabij de luchthaven, bleek het tot onze verrassing rustig en van langere wachttijden was zeker geen sprake. Om 11 uur ingechect en vervolgens zijn we om 13:40 uur opgestegen naar het ruim 2.900 km verderop gelegen Griekse eiland Kos , waar we om kwart voor 6 Griekse tijd (+1 uur) geland zijn. Nadat we de koffers hadden opgehaald stond de transferbus klaar om ons naar ons resort te brengen. Na een rit van een half uur kwamen we om 7 uur aan bij Blue Lagoon Resort in Lambi, op circa 3 km van het centrum van Kos stad . Na het inchecken hebben we de koffers op de kamers gezet, ons opgefrist en zijn vervolgens gaan eten. Het buffet van het all-inclusive resort was overweldigend met volop keus. Na het Diner naar de animatie gegaan waar een musical met Disney muziek werd opgevoerd. Hierna een rondje gelopen op het park, waarna we nog wat hebben gedronken. Vervolgens zijn we rond half 12 naar de kamers gegaan. Maandag 25 juli Kwart voor 9 samen ontbeten en vervolgens tot half 2 naar het zwembad bij ons appartement gegaan. Na de lunch zijn de kleinsten naar bed gegaan en wij hebben een wandeling langs het strand gemaakt. Hierna fietsen gehuurd en naar Kos stad gereden, waar we eerst een terrasje pakten aan de haven. Hierna een rondje gelopen langs de haven en door het centrum. Op de terugweg naar ons resort onderweg nog een paar opblaasfiguren voor het zwembad gekocht voor de kleinkinderen, waarna we rond kwart over 6 weer op het resort aankwamen. Na ons te hebben opgefrist, zijn we om half 7 gaan eten, waarbij de kinderen hadden afgesproken om ‘s-avonds met de bus naar Kos stad te gaan. Na het eten naar de bushalte voor ons resort gegaan waarbij we volgens de dienstregeling van de bus ruimschoots op tijd waren, maar vervolgens hebben we geen bus meer gezien. Hierna zijn we naar het animatie-team gegaan waar Yara en Nova de bekende kinderdisco liedjes vrolijk meedansten. Na de kinderdisco en aansluitende bingo een wandeling over het resort gemaakt en na een gezamenlijk drankje waren we om 12 uur thuis. ‘s-nachts is Corry ziek geworden en had last van buikgriep. Dinsdag 26 juli half 9 opgestaan, waarna Yara haar zelfgemaakte armband kwam brengen. Na het ontbijt, waarbij Corry niet meeging omdat ze nog ziek was, tot aan de lunch naar het zwembad gegaan. Na de lunch hebben Stevin en Hans fietsen gehuurd en een uitgestippelde fietstocht gereden. Dit bleek een “oude” tocht te zijn want al in Kos waren opgegeven herkenningspunten al vervallen, waardoor we zelf een tocht hebben bedacht. Via Tigaki langs de kust naar Marmari gereden, waarbij we onderweg op een terras aan de zee onze dorst hebben gelest. Na een kort uitstapje via het Alikes Salt Lakes Tigaki (zoutmeer), Nadat we Marmari hadden aangedaan zijn we via de “binnenlanden” weer richting ons resort gereden. Hierbij kwamen we langs diverse wijngaarden en andere mooie bezienswaardigheden en uitzichten. Na een rit van 40 km kwamen we aan in ons resort, waarna we ons vervolgens hebben opgefrist voor het diner, hierbij was Corry ook weer opgeknapt. Na het korte diner was het plan om ‘s-avonds met de bus naar Kos stad te gaan. Ondanks dat we ruimschoots op tijd waren bij de bushalte bleek deze niet te rijden en na 3 kwartier wachten zijn we teruggegaan naar ons resort waar de Queen musical We Will Rock You werd opgevoerd. Na de musical nog een rondje over het resort gewandeld en vervolgens naar de kamers gegaan. Woensdag 27 juli Aangezien het de vorige avond niet gelukt was om met ons allen naar Kos stad te gaan hadden we afgesproken om 9 uur te gaan ontbijten zodat we de bus van kwart voor 11 naar Kos stad te gaan. Deze keer reed de bus en was ook op tijd. Kos rondgelopen en bij de haven wat gedronken bij Socrates Taverna en hierna via de winkelstraatjes naar het Eleftheriasplein gegaan. Na een kort bezoekje aan het Kos Municipal Market via de winkelstraatjes naar de Grieks-orthodoxe kerk Agia Paraskevi, welke helaas vanwege een verbouwing was gesloten. Na een wandeling door de haven, waarbij een fotobezoekje aan het fotopoint I LOVE KOS niet mocht ontbreken. Rond kwart over 2 weer met de bus teruggereden naar Blue Village Resort, waarna we naar het waterpark gingen. Na het diner naar de kinderdisco gegaan waar vollop meegedanst werd met de bekende liedjes. Na een wandeling over het park en vervolgens nog een gezellig drankje met stukje Pizza erbij, hebben we om half 12 onze bedden opgezocht. Donderdag 28 juli Na het late ontbijt naar het waterpark gegaan, waar we ook geluncht hebben. Rond half 2 zijn Corry en Hans gaan fietsen, waarbij de rest richting de kamers ging voor een middagdutje. Op het resort E-bikes gehuurd bij SteveBikes en een route meegekregen. Deze route voerde ons ook via de bergen, maar volgens SteveBikes was dit easy met deze E-bikes (hierbij waarschijnlijk niet gekeken naar temperatuur en onze leeftijden). Het eerste deel van rit voerde ons ongeveer langs dezelfde weg welke ik eerder met Stevin had gereden. Langs de kust via Tigaki naar Marmari gereden, waarbij we vanzelfsprekend onderweg een terrasje hebben aangedaan. In Marmari een paar flesjes gekoeld water ingeslagen voor de komende “bergetappe” en na het kruisen van de hoofdweg richting Kos afgeslagen richting Zia. Naar boven gereden waarbij we via dorpje Pyli naar de de Grieks orthodoxe kerk .. gereden zijn. De laatste 100 meter hebben we, vanwege stijlingspercentage, vermoeidheid en warmte te voeten moeten afleggen. Na een kort bezoek aan de kerk (en kaarsje opgestoken) naar het volgende dorpje gefietst, waar we bij een Taverne wat hebben gedronken. Op advies van de Taverne eigenaar een weg genomen, waarna we na nog een stukje steigen uitkwamen in het verrassend mooi dorpje Zia. Een hele korte stop gehad in Zia en vervolgens via en schitterende route met mooie vergezichten afgedaald richting Kos. Via Kos-stad naar ons resort gereden waar we, na ruim 45 km, rond half 7 aankwamen. Na het diner naar de kinderdisco gegaan en vervolgens werd de musical Abba opgevoerd. ‘s-nachts zijn Joyce en Hans geveld door buikgriep. Vrijdag 29 juli Aangezien Joyce en Hans ziek waren, bleven deze op de kamer. De rest is naar het waterpark gegaan en in de loop van de middag naar de zee. ‘s-avonds wel gezamenlijk gegeten, waarbij Joyce en Hans weinig gegeten hebben. ‘s-nachts werden Michelle en Stevin ziek. Zaterdag 30 juli Ondanks dat Stevin en Michelle nog niet helemaal goed waren zijn ze toch meegegaan naar Kos stad voor enkele inkopen. Om kwart voor 12 de bus genomen naar Kos, en na wat inkopen zijn Michelle en Nova eerder teruggegaan naar het resort. Na een rondje in de stad en een terrasje op het Eleftheriasplein, zijn we om kwart voor 3 met de bus teruggegaan naar het resort. Nadat we onze zwemkleding hadden aangedaan zijn we naar het waterpark gegaan. Aangezien Michelle zich beroerd voelde is ze thuis gebleven. Einde van de middag kon ook Gianluca de dans niet ontspringen en werd ook ziek. Gelukkig had hij er achteraf niet veel last van. ‘s-avonds hadden we op het resort gereserveerd bij het á la Carte Chinese restaurant Golden Sun, waar we helaas zonder Michelle hebben gegeten. Dit diner was heel bijzonder, niet vanwege het eten. Hierna nog wat gedronken op het resort, inclusief een wandeling. Zondag 31 juli Helaas is ook Yara ‘s-nachts ziek geworden, maar gelukkig kon ze wel mee ontbijten. Na het ontbijt de koffers ingepakt, en vervolgens naar het waterpark gegaan. Om half 2 geluncht, waarna we om 4 uur werden opgehaald voor de transfer naar het vliegveld. Half 5 aangekomen op de luchthaven en nadat we om 5 uur waren ingechect zijn we vervolgens naar Burger King gegaan. Om 6 uur konden we boarden en volgens plan zouden we om 18:45 uur vertrekken, maar dit is vertraagd naar 10 over 7 (Griekse Tijd). Kwart voor 10 aangekomen op Eindhoven Airport . Nadat we de koffers hadden gepakt en de auto opgehaald, kwamen we rond half 12 thuis van deze fantastische reis.
Slideshow Slideshow
Corry & Hans
14 - 22 augustus 2021
www.corry-hans.nl
Vanwege ons 40-jarig huwelijk hadden we een reis voor ons gezin van 9 personen geboekt naar Blue Lagoon Resort op het Griekse eiland Kos . Oorspronkelijk waren we al in 2021 40-jaar getrouwd, maar vanwege de diverse Corona maatregelen hebben we deze vakantie een jaar uitgesteld. Zondag 24 juli Om half 10 vertrokken vanuit Breda naar Eindhoven Airport . Vanwege de extreme drukte op de luchthavens waren we best bezorgd voor extreem lange wachtrijen, vooral voor de kleinkinderen. Nadat we de auto’s hadden geparkeerd nabij de luchthaven, bleek het tot onze verrassing rustig en van langere wachttijden was zeker geen sprake. Om 11 uur ingechect en vervolgens zijn we om 13:40 uur opgestegen naar het ruim 2.900 km verderop gelegen Griekse eiland Kos , waar we om kwart voor 6 Griekse tijd (+1 uur) geland zijn. Nadat we de koffers hadden opgehaald stond de transferbus klaar om ons naar ons resort te brengen. Na een rit van een half uur kwamen we om 7 uur aan bij Blue Lagoon Resort in Lambi, op circa 3 km van het centrum van Kos stad . Na het inchecken hebben we de koffers op de kamers gezet, ons opgefrist en zijn vervolgens gaan eten. Het buffet van het all- inclusive resort was overweldigend met volop keus. Na het Diner naar de animatie gegaan waar een musical met Disney muziek werd opgevoerd. Hierna een rondje gelopen op het park, waarna we nog wat hebben gedronken. Vervolgens zijn we rond half 12 naar de kamers gegaan. Maandag 25 juli Kwart voor 9 samen ontbeten en vervolgens tot half 2 naar het zwembad bij ons appartement gegaan. Na de lunch zijn de kleinsten naar bed gegaan en wij hebben een wandeling langs het strand gemaakt. Hierna fietsen gehuurd en naar Kos stad gereden, waar we eerst een terrasje pakten aan de haven. Hierna een rondje gelopen langs de haven en door het centrum. Op de terugweg naar ons resort onderweg nog een paar opblaasfiguren voor het zwembad gekocht voor de kleinkinderen, waarna we rond kwart over 6 weer op het resort aankwamen. Na ons te hebben opgefrist, zijn we om half 7 gaan eten, waarbij de kinderen hadden afgesproken om ‘s-avonds met de bus naar Kos stad te gaan. Na het eten naar de bushalte voor ons resort gegaan waarbij we volgens de dienstregeling van de bus ruimschoots op tijd waren, maar vervolgens hebben we geen bus meer gezien. Hierna zijn we naar het animatie-team gegaan waar Yara en Nova de bekende kinderdisco liedjes vrolijk meedansten. Na de kinderdisco en aansluitende bingo een wandeling over het resort gemaakt en na een gezamenlijk drankje waren we om 12 uur thuis. ‘s-nachts is Corry ziek geworden en had last van buikgriep. Dinsdag 26 juli half 9 opgestaan, waarna Yara haar zelfgemaakte armband kwam brengen. Na het ontbijt, waarbij Corry niet meeging omdat ze nog ziek was, tot aan de lunch naar het zwembad gegaan. Na de lunch hebben Stevin en Hans fietsen gehuurd en een uitgestippelde fietstocht gereden. Dit bleek een “oude” tocht te zijn want al in Kos waren opgegeven herkenningspunten al vervallen, waardoor we zelf een tocht hebben bedacht. Via Tigaki langs de kust naar Marmari gereden, waarbij we onderweg op een terras aan de zee onze dorst hebben gelest. Na een kort uitstapje via het Alikes Salt Lakes Tigaki (zoutmeer), Nadat we Marmari hadden aangedaan zijn we via de “binnenlanden” weer richting ons resort gereden. Hierbij kwamen we langs diverse wijngaarden en andere mooie bezienswaardigheden en uitzichten. Na een rit van 40 km kwamen we aan in ons resort, waarna we ons vervolgens hebben opgefrist voor het diner, hierbij was Corry ook weer opgeknapt. Na het korte diner was het plan om ‘s- avonds met de bus naar Kos stad te gaan. Ondanks dat we ruimschoots op tijd waren bij de bushalte bleek deze niet te rijden en na 3 kwartier wachten zijn we teruggegaan naar ons resort waar de Queen musical We Will Rock You werd opgevoerd. Na de musical nog een rondje over het resort gewandeld en vervolgens naar de kamers gegaan. Woensdag 27 juli Aangezien het de vorige avond niet gelukt was om met ons allen naar Kos stad te gaan hadden we afgesproken om 9 uur te gaan ontbijten zodat we de bus van kwart voor 11 naar Kos stad te gaan. Deze keer reed de bus en was ook op tijd. Kos rondgelopen en bij de haven wat gedronken bij Socrates Taverna en hierna via de winkelstraatjes naar het Eleftheriasplein gegaan. Na een kort bezoekje aan het Kos Municipal Market via de winkelstraatjes naar de Grieks-orthodoxe kerk Agia Paraskevi, welke helaas vanwege een verbouwing was gesloten. Na een wandeling door de haven, waarbij een fotobezoekje aan het fotopoint I LOVE KOS niet mocht ontbreken. Rond kwart over 2 weer met de bus teruggereden naar Blue Village Resort, waarna we naar het waterpark gingen. Na het diner naar de kinderdisco gegaan waar vollop meegedanst werd met de bekende liedjes. Na een wandeling over het park en vervolgens nog een gezellig drankje met stukje Pizza erbij, hebben we om half 12 onze bedden opgezocht. Donderdag 28 juli Na het late ontbijt naar het waterpark gegaan, waar we ook geluncht hebben. Rond half 2 zijn Corry en Hans gaan fietsen, waarbij de rest richting de kamers ging voor een middagdutje. Op het resort E-bikes gehuurd bij SteveBikes en een route meegekregen. Deze route voerde ons ook via de bergen, maar volgens SteveBikes was dit easy met deze E-bikes (hierbij waarschijnlijk niet gekeken naar temperatuur en onze leeftijden). Het eerste deel van rit voerde ons ongeveer langs dezelfde weg welke ik eerder met Stevin had